Hoe AI jouw en mijn beroep verandert
In het coachvak is al veel aan het veranderen door artificiële intelligentie (AI). En ja, daar ben ik soms onzeker over. Kan AI het ‘mensenwerk’ van mijn beroep overnemen? Geldt dat alleen voor mijn werk of verandert de hele beroepspraktijk er door? Moet ik veel bijscholen om mijn werk te kunnen blijven doen? Leven deze vragen ook bij jou? Ik probeer te verwoorden wat AI betekent voor mijn werk. Maar wat betekent het voor jouw werk? Wees gerust: AI zorgt voor onzekerheden, maar biedt ook kansen.
Inzet van AI in coaching op vier gebieden
- Vraag en aanbod samenbrengen
Als eerste kunnen we met AI vraag en aanbod bij elkaar brengen via zogenaamde digitale coachingplatforms. Een soort Über. De grootste platforms zijn BetterUp, EZRA en CoachHub. Voordeel voor de coach is dat het tijdrovende werven van nieuwe klanten wegvalt. Voordeel voor de klant is dat deze kan kiezen uit een groot aanbod, tegen lagere kosten. De verwachting is dat coach en klant elkaar steeds vaker via dit soort platforms gaan vinden. Voor mij essentieel dus om erbij aan te haken. Ik heb gekozen om aan te sluiten bij BetterCoach.
- Taken automatiseren
Coachingsoftware helpt de coach met klantadministratie, meting van progressie bij de klant en met de eigen professionele ontwikkeling via netwerken van vakgenoten. Coaching.com is een voorbeeld. Voordeel is dat de coach tijd bespaart en de klant zijn vooruitgang duidelijk in beeld heeft. Ik gebruik het nog niet. Van waarde voor mij zou zijn dat klanten zelf hun sessies inplannen en direct afrekenen. En dat ze automatisch enkele vragen krijgen om de sessie voor te bereiden en er na afloop kort op kunnen reflecteren.
- Coachvragen stellen
Chatbots zijn het derde gebied waarop men AI inzet in coaching. Je kent ze misschien wel, die digitale pop-ups die je helpen om een eerste keuze te maken als je online contact zoekt met je bank of energiemaatschappij. Een coach-bot kan een coachee helpen om haar vraag scherper te formuleren en om een concreet doel te bepalen. Doelbepaling is wat coach-bots nu al net zo goed kunnen als een live coach. De verwachting is dat live coaches en AI-coachbots over 10 jaar actief samenwerken. Ik heb er mee geëxperimenteerd (Evoach), zie zeker de meerwaarde, maar zal een professional inhuren om ze voor mij te bouwen als ik daar aan toe ben.
- Informatie zoeken en selecteren
Het vierde gebied waarop coaches AI inzetten is het schrijven van teksten of snel info verzamelen over een bepaald onderwerp. OpenAI en ChatGTP zijn inmiddels bekend. Dus.. de vraag is nu: heb ik, Dianne, deze tekst geschreven of was het ChatGTP? Wat denk je? In de laatste alinea vertel ik wat AI nog niet kan. Daarmee kun jij beoordelen of ik dit schreef of niet.
Hoe AI jouw beroep verandert
AI-systemen zijn veel sneller dan mensen in het vinden van patronen in grote hoeveelheden data en in het voorspellen welke acties het meeste effect hebben. Ze zien verbanden op basis van heel veel gegevens. Hiermee is AI van meerwaarde in beroepen waarin men veel gegevens verwerkt: analisten en assistenten in de medische, financiële en juridische wereld. Ook marktonderzoekers, beveiligers en weervoorspellers zien er de mogelijkheden van. Creatieve professionals zoals grafisch ontwerpers, tekstschrijvers en communicatiedeskundigen werken nu al volop samen met bijvoorbeeld ChatGTP en Midjourney.
Zit jouw beroep hier tussen? Dan ben je wellicht al aan het leren hoe je samen met AI je werk doet. Als mens word je trouwens voorlopig echt niet overbodig, daar gaat de volgende alinea over.
Blijf je typisch menselijke kanten als bewustzijn, inlevend en verbindend vermogen ontwikkelen. En zorg daarnaast dat je voldoende AI-‘savvy’ bent.
Wat AI niet kan
De huidige AI-technologie kan dan wel heel goed zijn in het hanteren van grote hoeveelheden data. Het is nog altijd de mens die een ‘prompt’, een opdracht, aan de AI-software geeft. En het is de mens die de uitkomsten ervan interpreteert. AI-software zelf snapt niets, het kan oorzaak en gevolg niet onderscheiden, en het kan de analyses lang niet altijd helder en doelgroep-specifiek toelichten. Ja, het kan mooie stukken tekst maken maar heeft geen benul waar het over gaat en wat het effect op de lezer zal zijn. Het heeft mogelijk een voorspellend, maar geen empathisch vermogen.
Waarin zijn wij mensen anders dan AI? Als eerste, in bewustzijn en het inleven in de ander. Daarnaast onderscheiden we ons vanwege onze intuïtie en onverwachtse ingevingen, onze creativiteit. Verder kunnen we ‘ongehoorzaam’ zijn en afwijken van het protocol of de regels als de situatie daar om vraagt. AI kan dat niet, het werkt immers op geprogrammeerde regels. Het zijn juist al die menselijke eigenschappen die gesprekken met mijn coachees zo interessant en waardevol maken.
Hoe is dat voor jou? Welke elementen maken jouw vak mooi, zingevend of prettig? En kan AI-software die elementen overnemen denk je, hoe ‘slim’ die software ook is?
Mijn advies? Blijf je typisch menselijke kanten als bewustzijn, inlevend en verbindend vermogen ontwikkelen. En zorg daarnaast dat je voldoende AI-‘savvy’ bent.
En… wat denk je: Heb ik het voorgaande zelf geschreven of heeft ChatGPT dat voor mij gedaan?
Bronnen
Passmore, J. & Woodward, W. (2023). Coaching education: Wake up to the new digital and AI coaching revolution! International Coaching Psychology Review, 18(1): 58-72.
TNO. (2022). Towards Digital Life: Een toekomstvisie op AI anno 2032; de baanbrekende impact van veilig datadelen en morele AI. Peter Werkhoven, september 2022.